Jó(!) magyar filmek!

Nem is olyan régen még abban a tudatban éltem, hogy jó magyar filmek márpedig nincsenek. A legtöbben a végtelenségig eltúlzott színészi játékokkal találkozunk; erőltetett, de erőtlen poénokkal, klisés élethelyzetekkel, vagy olyannyira nyakatekertekkel, hogy azt már nehéz feldolgozni. Tévedtem.

A változást valószínűleg a Coming Out indította el, amivel szemben csak 2 ellenérvet tudok felhozni: rendkívül előnytelen plakát és indokolatlan főcím. A film maga azonban egy teljesen új, ismeretlen világot tár a néző elé, mindezt magával ragadó poénokkal és karakterekkel fűszerezve. Mivel korszakalkotó film, eleve kisebb népszerűségre számítana az ember; és mégis, az amúgy premierek után gyakran kongó moziteremben jó néhányan ültünk, a vicceken pedig szinte az egész terem egyszerre nevetett.



Tompos Kátya játéka is említésre méltó, a leginkább kiemelkedő azonban Csányi Sándor, még csak nem is a külseje miatt, de azért, mert egész filmidő alatt teljesen meggyőzően, hihetően játszott. El tudta hitetni a nézőkkel, hogy tényleg ferde hajlamai vannak, hogy valóban komoly dilemmákkal küzd, hogy ez akár valóság is lehetne.

A film állítólagos "céljáról" szólva, hogy megszűnjön tabunak lenni a meleg téma a médiában, valamelyest a hétköznapi életben is, vitathatóak az eredmények. Ezekből kiindulva úgy vélem, a film a melegek helyzetét próbálta meg előre lendíteni, de mint kiderült, épp az ellenkezőjét érte el. Hogy miért? Mert az emberek, akiket eddig nem hagyott nyugodni a gondolat, hogy a "melegség" gyógyítható, most igazolva találták magukat a film által, az eddig is bizonytalan, megzavarodott, a saját nemükhöz vonzódó emberek pedig még nagyobb dilemma közepén találták magukat.

Mivel nekem nincs rálátásom ezekre a dolgokra, nehéz lenne dönteni, de mindezek ellenére kitartok amellett, hogy a Coming Out egy igenis jó film, amit legalább egyszer az életben érdemes lehet megnézni.

Én a Coming out után meglepődve léptem ki a teremből, megtörtént az, amiről nem hittem, hogy valaha is megérem; a film első tíz percében megfeledkeztem arról, hogy ezt a filmet nem Hollywoodban gyártották méregdrága kamerákkal, futószalagon legyártott, mesterien előkészített főhősökkel és primadonnákkal, és mégis; sokkal élvezetesebb volt, mint néhány hollywoodi rémség, korlátozottabb lehetőségekkel is.


Ez után döntöttem úgy, hogy a Valami Amerika 2 talán nem csak egy egyedülállóan nézhető és élvezhető magyar film.

Eddigi magyar filmek, amiket tényleg megéri megnézni, mert a magyar filmek is lehetnek jók, sőt!
Az általam eddig megnézett, és jónak ítélt filmek:
(a lista remélhetőleg a továbbiakban bővülni fog)
- Valami Amerika 2
   (az egyet nem láttam)
- Coming Out
- Csak sex és semmi más

Nagy bátorítok mindenkit, hogy nézzen utána a magyar filmeknek, megéri :).
Ezt garantálom.


Cecile


Comments

Popular Posts