Around India in Eight Days / Nyolc nap alatt India körül
A few days ago I read an interesting
article about circumnavigate the world in the modern times and comparing it to
Verne’s time and Phileas Fogg’s journey. This article and a soundtrack (see
later!) gave me the idea to write about one of my favourite movies – Paiyaa.
What
is Paiyaa (பையா)? Well, it’s a South Indian, to be
more precise, a Tamil film made in 2010, dubbed in Telugu as Awara – I also watched it in Telugu!
I
watched Paiyaa for the first time about
a year ago, and then I watched it again and again, alone, with my brother, with
my sister and with my other sister. They all liked it (even my brother did like
it, which is “something”, as we say
it in Hungarian); and it seems I just cannot get bored with it. I tried to
explain several times why I like this particular film so much, but even now I
am not sure. However, here are the main reasons why I am in love with Paiyaa:
The plot.
I know, it’s nothing special. A guy (Shiva)
and a girl (Charulatha) are travelling by car from A to B – namely, from
Bangalore to Mumbai, i.e. across India in about a week (or let’s say, for the
sake of literature references, 8 days). They’re being followed by not one,
but two gangs, of which one is after the girl, and the other one wants the guy.
And while travelling and running away, Shiva and Charulatha slowly fall in
love. Familiar? There are lots of films with the same plot, action-packed,
romantic or philosophical. I tried to persuade my brother that Paiyaa is different, but even I don’t
know the exact reason of this – I just feel that it is different. Maybe because of the
way Shiva fell in love with Charulatha (love at first sight) and how he
came to rescue her – you know, even though you like someone, you
don’t drop everything and go on a nearly 1000 km journey by a car that is
not your own. Maybe because of their interactions during the journey, that were
so unusual in an Indian movie. Maybe because of the really impressive action
scenes and the funny moments of Shiva and his friends.
The leading couple.
Karthi and Tamannaah as Shiva and
Charulatha. Enough said. Their chemistry is simply perfect – I wish I had
someone who looks at me like Karthi looked at Tamannaah. And I wish they did
more films together!
The photography.
This film was a “mass entertainer”,
yet there were numerous beautifully shot scenes – especially the fight scenes
and the songs. My favourite ones when Shiva is dancing in the fog in Thuli Thuli and when Charulatha is
walking in that breathtaking anarkali
in front of the blue sky. And the whole Adada
Mazhaida – I just can’t get enough of the “picturisation” of this song.
The soundtrack.
The soundtrack of Paiyaa is one of my all time favourites.
Whenever I listen Thuli Thuli, I feel
like falling in love. Because of Adada
Mazhaida, I would like to dance and sing and laugh. And En Kadhal Solla can break my heart and be
a remedy at the same time. (Thuli Thuli
was so “powerful” that it got stuck in my brother’s ears and one day I caught him
humming the melody of Thuli Thuli.)
And – though not as good as the
original Tamil one – the Telugu and the Kannada versions of the soundtrack
still have the magic.
* * *
A
pár nappal ezelőtt olvastam egy érdekes írást egy modern világ körüli útról és
ennek a összevetéséről Verne Phileas Foggjának utazásával. Ez, valamint a
filmzene (lásd később!) adta az ötletet, hogy az egyik kedvenc filmemről írjak –
a Paijáról.
Mi is az a Paijá (பையா) tulajdonképpen? Nos, ez egy 2010-ben készült dél-indiai –
hogy pontosabb legyek, tamil – film, amit telugu nyelvre Avara címmel szinkronizáltak – és én a telugu változatot is láttam!
Körülbelül egy évvel ezelőtt láttam
először a Paiját, és azóta újból meg
újból megnéztem, egyedül, a fivéremmel, a nővéremmel és a másik nővéremmel.
Mindannyiuknak tetszett (még a fivéremnek is, ez nagy szó!); és úgy tűnik, hogy
egyszerűen nem tudok ráunni. Sokszor próbáltam magyarázatot találni arra, hogy
miért épp ezt a filmet szeretem ennyire, de a válaszban még most sem vagyok
biztos. Mindenesetre íme a legfőbb okok, amiért annyira szeretem a filmet:
A
cselekmény.
Jó-jó,
nem a legeredetibb. Egy fiú (Siva) és egy lány (Csárulatá) autókáznak A-ból
B-be – nevezetesen Bengaluruból Mumbaíba, azaz körülbelül egy hét alatt (vagy,
az irodalmi utalás kedvéért, mondjunk inkább 8 napot) kis túlzással keresztülutazzák
Indiát. Persze üldözi őket, nem is egy, hanem két banda, amiből az egyik a
lányt akarja elkapni, a másiknak a fiúval akad némi elintéznivalója. Az utazás
és a menekülés közepette Siva és Csárulatá egymásba szeretnek. Ismerős?
Számtalan hasonló cselekményű film készült már, akciódús, romantikus vagy
éppen „filozofikus”. Próbáltam meggyőzni a fivéremet, hogy a Paijá más, de hogy miért, azt magam sem
tudom pontosan – egyszerűen csak érzem, hogy más. Talán amiatt, ahogyan Siva
beleszeret Csárulatába (szerelem első látásra) és ahogyan a segítségére siet –
még akkor is, ha tetszik is neked valaki, nem hagynál ott csapot-papot csak
úgy, hogy belevágj egy közel 1000 km-es útba egy autóval, ami nem is a tiéd. Talán
a kettejük közötti apró mozzanatok miatt, amelyek annyira szokatlanok egy
indiai filmben. Talán a látványos akciójelenetek és a Siva és a barátai közötti
mulatságos részek miatt.
A
főszereplő páros.
Kártti
és Tamanna mint Siva és Csárulatá. Azt hiszem, ennyi elég is. A közöttük lévő
összhang egyszerűen tökéletes – bárcsak lenne valaki, aki úgy néz rám, ahogy
Kártti nézett Tamannára! És bárcsak több közös filmjük lenne!
Thuli thuli / Tuli Tuli |
A
fényképezés.
Bár
hivatalosan „tömegterméknek” szánták, mégis annyi gyönyörűen fényképezett
jelenet volt benne, különösen a verekedős részeknél és a dalbetéteknél. A
kedvencem, mikor a Tuli tuliban Siva
a ködben táncol és amikor Csárulatá a lélegzetelállítóan gyönyörű anárkalíjában sétál az ég kék
háttérdrapériája előtt. És az egész Atatá
malaitá – egyszerűen nem tudok betelni a szám képi világával.
A
filmzene.
A Paijá filmzenéje az örök kedvencek
egyike. Valahányszor csak meghallgatom a Tuli
tulit, szerelmes leszek, az Atatá
malaitától táncra perdülök, dalra fakadok és nevetek. Az En kátal szolla egyszerre képes összetörni
a szívemet és gyógyírt jelenteni rá. (A Tuli
tulinak akkora hatása volt, beleette magát a fivérem fülébe, egy napon
aztán azon kaptam, hogy ezt dúdolgatja). És végül pedig – bár nem annyira jók,
mint az eredeti tamil – a filmzene telugu és kannada változata is megőrizték a
varázst.
Alla
Comments
Post a Comment