Rachel kuzin
Annyira vártam erre a filmre. Ez után
az előzetes után ki ne várna rá?
Megvan benne minden, és ráadásul
minden a helyén van: a szereplők, a történetelemek, a táj, a vágások, az
atmoszféra, a zene. Még a plakátja is
jól el van találva. Ugyanerre vártam a filmben, csak nem két percben, hanem kilencvenben.
De nem ezt kaptam.
Nem lett kifejezetten rossz film – de
jó sem. A történet dióhéjban annyi, hogy Philipet (Sam Claflin) az
unokatestvére, Ambrose neveli fel. Ambrose külföldre utazik gyógykezelésre, ott
találkozik egy másik unokatestvérükkel, az özvegyasszony Rachellel (Rachel
Weisz), akit feleségül vesz – azután gyanús körülmények között meghal. Rachel
felbukkan Philipnél Angliában, és persze kezdődnek a bonyodalmak, mert Philipet
rabul ejti az asszony. Az egész cselekményen végigvonul a gyanú és
bizalmatlanság kérdése: hogy Rachel mit is akar pontosan, mi volt a szerepe
Ambrose halálában és mit érez Philip iránt.
Forrás: imdb.com |
Rachel Weisz alakításáért oda voltak
a kritikusok, és a film végére én is eljutottam oda, hogy egyetértek velük.
Kezdetben fura volt a karaktere és a
játéka, bár ez talán hozzátartozik Rachel (a történetbeli Rachel) misztikumához
és az őt körbelengő rejtélyhez. Sam Claflin ellenben nem sokat nyújtott azon
kívül, hogy kiskutyaszemeket meresztett Rachelre, illetve olykor számomra
érthetetlen és a karakteréhez nem illő dührohamokat kapott. Kettejük között nem
volt meg a szikra, holott az egész történet ezen alapult volna: a fiatalabb
unokaöcs vágyakozásán a nála tíz évvel idősebb, tapasztalt és rejtélyes Rachel
kuzin után. Ez mozgatott (volna) mindent, ez ellensúlyozta (volna) Philip
gyanakvását és a haragot, féltékenységet, utálatot, amelyet akkor érzett Rachel
iránt, amikor még nem is találkozott személyesen vele, pusztán néhai
unokafivére leveleiből ismerte meg őt. Claflin vágyakozása azonban nem volt
hihető, és emiatt a történet sem lett az.
Annyi mindenre ki lehetett volna
hegyezni ezt a filmet – a gótikus misztikumra, a románcra, a 19. századi nők
helyzetére, kiszolgáltatottságára és elnyomottságára, még azt is bele lehetett
volna keverni, hogy mennyire veszélyes más szemén keresztül megismerni és megítélni
az embereket, vagy hogy a társadalom mit gondol egy özvegyasszonyról és az élete
újrakezdéséről. Ám ehelyett a film csak úgy folyt,
anélkül, hogy komolyabban elmerengett volna a fenti kérdéseken. A legnagyobb
baj mégis az, hogy nem volt feszültség
a filmben – se a vágyakozásból, se a gyanakvásból származó, nem vezetődött fel
a történet csúcspontja. Így, akárcsak a legtöbb elem a filmben, a csúcspont is csak
úgy volt. Megrázkódtatás, katarzis és
minden egyéb nélkül.
Ettől függetlenül egy nézést megér. Ha másért nem, hát a tájért meg Rachel Weiszért.
Alla
Comments
Post a Comment