Viktória & Abdul
Régóta szerepelt a megnézendő filmek
listáján a Viktória királynő és Abdul, olyan régóta, hogy már arra sem
emlékszem, igazából mi ragadott meg az előzetesben. Mindenesetre azóta húzódott
a film megnézése, amióta kijött a mozikban, de tegnap végre sort kerítettem rá…
és hát nem lettem tőle semmivel sem több.
Forrás: IMDb. |
Számomra az egész történetet
agyoncsapta az a teljesen alapvető kérdés, hogy „Abdul mégis mi a csodáért
van oda annyira Viktória királynőért?” Ez körülbelül a film 10. percében
fogalmazódott meg bennem, és a végéig nem hagyott nyugodni – választ pedig nem
kaptam rá. Mert azért lássuk be, a britek gyarmatosították Indiát.
Szóval ott vagy te, a gyarmatosított, lenézett, megvetett és sárba tiport
indiai, éled a magad nem túl kényelmes életét, azután egy szép napon a szokásos rutinod kellős közepén az egyik
elnyomó brit katonatiszt gondol egyet, megragad a grabancodnál fogva és feltuszkol
egy hajóra azzal, hogy neked kell átadnod egy semmitmondó medált az elnyomó
hatalom uralkodójának. Te meg persze nem mondhatsz nemet, muszáj otthagynod
csapot-papot, a feleségedet, a megszokott életedet, a nyelvedet, a kultúrádat
és vallásodat – vagyis mindent. De ettől függetlenül a második
találkozás után önként földre borulsz a gyarmatosítók királynője előtt,
és szó szerint megcsókolod a cipője orrát. Aha. Teljesen életszerű és hihető.
A mókás az, hogy Abdul kollegája, a
hasonló okból és módon elhurcolt Mohammed reakciója éppen ellentétes ezzel:
fanyalog, szenved Angliában (lelkileg meg fizikailag is, mert az egészségét
tönkreteszi a klíma), és nem fél a britek – sőt, a brit trónörökös! – szeme
közé vágni, hogy mennyire barbárok és mit kellene csinálniuk magukkal. Az ő
hozzáállása és magatartása teljesen emberi és érthető.
A gond igazából az volt, hogy Abdul motivációjáról és lelkivilágáról nem kapunk semmi információt, mert szegényt a film második felében száműzték a háttérbe. Jelen volt, persze, de inkább
csak mint egy kellék, a konfliktus fő kiváltója – kiváltója, de nem részese.
A királynő környezetének ugyanis nyilván nem tetszett a muszlim (!) indiai és a
királynő barátsága, és persze megindult az intrikálás meg a hatalmi csetepaté. Abdul meg valahogy kiszorult a cselekményből, és a rivaldafény teljes egészében a királynőre összpontosított. Amivel nem is lenne gond – ha a film témája eredetileg nem Viktória királynő és Abdul barátsága lett volna.
A film mint film – technikailag, a
színészi, operatőri, stb. munkát tekintve – nem volt rossz. Judi Dench
fantasztikus volt Viktória királynőként, el is vitte a hátán az egész műsort.
Ali Fazal mint Abdul szeretnivaló, meg lehet érteni, hogy az öreg királynő
miért kedvelte meg és miért tekintett rá fiaként. (Kettejüknek egyébként voltak
nagyon aranyos pillanataik, a kedvencem, amikor Abdul felkérte táncolni a
királynőt.) Eddie Izzard a majdani VII. Eduárdként nagyot alakított, Judi Dench
után ő volt a második legjobb. A kosztümök, díszletek és helyszínek gyönyörűek,
a zene is szép – de összességében ennyi.
Ítélet: egyszer megéri megnézni. Nagy mélységeket nem szabad várni, de (ahogy a mondás tartja) Judi Dench Viktória királynője megér egy misét.
Alla
Comments
Post a Comment